Design19/3/2013

responsive

De opmars van smartphones in de periode 2007-2013 is groots geweest. In deze periode is de smartphone mainstream geworden en heeft firestarter Apple voormalig marktleider Nokia compleet van de map geveegd. Met de smartphone kwam evenredig de opkomst van mobiel browsen, wat tot pakweg 2008 ongemakkelijk en traag was. Zowel de verdere penetratie van breedband, glasvezel en 3G netwerk als de revolutie van de smartphone devices brachten daar verandering in. Smartphones zijn gemeengoed geworden en niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven.

Mobiele hype
Het is dan ook niet verwonderlijk dat er een hype ontstaat omtrent de zogenaamde massale overname van mobiel internet ten opzichte van desktop internet. Het web is bezaaid met orakels die denken dat er een mobiele apocalyps gaat plaatsvinden waardoor de PC compleet geannihileerd wordt. Neem hostingboer 34SP.com, producent van deze infographic met "The takeover of mobile internet" als titel. Op Peter R de Vries-achtige wijze maakt men bombarie over deze ogenschijnlijk beste infographic van het jaar. Feit is dat ze geen overtuigende cijfers laten zien over pageviews, enkel groei en verkoopcijfers. Neem Mobile First evangelisten. Mobiel zou centraal moeten komen te staan in het ontwerpproces. Omdat mobiele verkopen groter zijn. Omdat mobiel sneller groeit. Omdat men maarliefst meer dan een half uur per dag mobiel internet. Allemaal aankondigingen die volgens de hypers de totale overname van mobiel internet beargumenteren.

 

Desktop 92% in Europa
Tot zover de revolutie. Men is aan het doorslaan. Men liniair extrapoleert de doorbraak van smartphones in de achterliggende periode, trekt dit door tot 2015 en voilà, leve de dictatuur van de smartphone. De realiteit is anders. De smartphone nadert zijn rijpe volwassenheid in de productlevenscyclus. In de volksmond zeggen we nu dat "iedereen er een heeft". Het CBS stelt dat 6 op de 10 internetters nu ook mobiel is, dus er zit nog wel wat groeipotentie in.
Maar nu pakken we de cijfers van 2013 er eens bij. Geen verkoopcijfers of groeicijfers want dat zegt helemaal niets behalve korte termijn trends of een appels en peren grafiek. Keiharde pageviews daar gaat het om. Structurele cijfers over gebruik. Statcounter geeft een verhouding van 92-8 desktop-mobiel aan in Europa en 89 - 11 in Nederland.

mobiel-vs-desktop


ComScore schetst een vergelijkbaar beeld door desktop, mobiel en tablet tegen elkaar af te zetten. En ja, Nederland gebruikt dus nog altijd voor 87% de desktop. Mobiel 7% en tablet 6%. Dat zijn nou niet bepaald tekenen van een totale overname.

European-Digital-Media-Use-Europe-s

 

Het meest voor de hand liggende bewijs dat mobiel helemaal niet zo dominant is is een taartdiagram uit Google Analytics over het websitebezoek van deze site. Ook hieruit blijkt dat de overgrote meerderheid vanuit desktop apparaten komt, met name van hoge resolutie schermen.

GA-zmv4s

 

Desktop First
Op basis van de hedendaagse statistieken is het dus onjuist om te claimen dat Mobile First geldt in het ontwerpproces. Gemiddeld 94% van de bezoekers in Nederland (ComScore) komt namelijk niet van de smartphone vandaan. Het hangt natuurlijk af van het type toepassing. Zo zullen social media tools (neem Facebook) vaker mobiel worden gebruikt en corporate websites relatief vaker op een desktop. Maar overall is desktop leading en blijft desktop leading. Ik zei het in mei vorig jaar en nu weer. Gewoonweg omdat het ergonomischer is. Het is bijzonder tegen de hype in, maar Desktop First makes sense.

 

Responsive, adaptive
Ontwikkelaars en marketeers vinden responsive design hot. Overal je website kunnen laten zien op welke resolutie dan ook. Het is ook nice to have. Maar het zorgt wel voor een extra kostenpost van pak 'm beet 30 tot 50% van het ontwikkelbudget. En dat voor zo'n 6% van de bezoekers. Bezoekers die je ook tegemoet kunt komen met een separate mobiele versie of een app, wat vaak nog goedkoper is. Zo heeft AH.nl zijn volledig responsive website op de schop gegooid en specifiek onderscheid gemaakt tussen mobiel (Appie) en desktop (AH.nl). Ongetwijfeld vanwege de kosten en de nadelen in user experience van één complete responsive oplossing.

 

Breedbeeld
De revolutie van breedbeeldschermen wordt in alle mobiele heisa onderbelicht. Meer dan de helft van de monitoren is tegenwoordig groter dan 1280. Dat betekent dat het grid systeem voor 1024 resoluties (960.gs) geen soelaas meer biedt voor een significante groep bezoekers. Het moet dus vooral groter in plaats van kleiner. Hoe gaan we om met 24" schermen? Alleen al 1920 X 1080 wordt even vaak gebruikt als de alle mobiele resoluties bij elkaar. En groeit harder dan mobiel.


Gebruikersonderzoek
Mobiel internet en responsive design worden kortom gehypet. Er moet natuurlijk rekening gehouden worden met het veranderende landschap van devices. Maar weloverwogen en niet klakkeloos omdat de hype het zegt. Uit statistisch gebruikersonderzoek in bijvoorbeeld Analytics kun je gemakkelijk per online toepassing een overzichtje resoluties toveren. Voor het platform Kameleon waar we nu mee bezig zijn focussen we dan ook eerder op hogere resoluties (neem het 1140 grid) dan op lagere. Op basis van rationele keuzes.

Voor de hypers en responsive evangelisten in deze wereld: doe maar gewoon.

ZMV427/2/2013

portfolio

ZMV4 is weer helemaal up to date.

 

Portfolio
De portfolio bevat 11 nieuwe projecten, chronologisch: Orkla Intranet, Willemsen Sport, Knapzak, Routesinbrabant.nl, CleverCow, Thevelvetlab.com, Kinkelder Knowledge Base, KLM Cityhopper, VVV Den Bosch App, Cor Unum en Hendriks.

 

About
Na vijf jaar in dienst van internetbureau Digibiz zijn we nu bezig met de ambitieuze start-up Kameleon. Meer info

 

Homepage
Her en der zijn de links en logo's aangepast.

Muziek6/11/2012

allovertheworld

Q & Z hebben dit keer letterlijk een horizon verbredende playlist samengesteld. Met "All Over The World" duiken we alle hoeken van de wereld in. Een immense diversiteit aan stijlen, talen en culturen is ontstaan. Alle staten die de aardkloot bekend is zijn ingeschaald. Op basis van inwonertal krijgen alle landen 0 tot 6 tracks.

 

De schaalverdeling voor de landen:
0 - 500.000  = 0 track (enkele uitzonderingen)
500.000 - 5.000.000 = 1 track (oa Ijsland, Ierland, Libanon)
5.000.000 - 10.000.000 = 2 tracks (oa Servië, Somalië, Zweden)
10.000.000 - 40.000.000 = 3 tracks (oa Nederland, Canada, Australië)
40.000.000 - 100.000.000 = 4 tracks (oa Argentinië, Duitsland, Egypte)
100.000.000 - 1.000.000.000 = 5 tracks (oa VS, Bangladesh, Brazilië)
> 1.000.000.000 = 6 tracks (India, China)

 

Download hier de schaal met landen en tracks (XLSX)


Volgens deze schaal zijn er ongeveer 500 tracks mogelijk. Wij hebben er 300 verzameld. Van Canada tot Nieuw Zeeland, van Groenland tot Antarctica, van Ijsland tot de Malediven, van New York tot Ulaanbaatar, van country tot zigeunerdisco, van Bachata tot Soukous, van de Himalayaanse panfluit tot de Nigeriaanse Biram, van Hava Nagila tot de Lambada, van Mongoolse keelzang tot Zwitsers gejodel, van Mannenkoor Karrespoor tot de Baha Men, van Cheb Mami tot Paolo Conte, van Michel Teló tot Jacky Chueng, van O-Zone tot Psy, van Rihanna tot Tarkan, van de Mekong tot de Amazone, van Tinariwen tot the Dubliners, van Allah tot God, van het Vaticaan tot Saudie Arabië, van de Sahara tot de Atacama, van de Champs Elysee tot de Pyramide van Gizeh, van Iran tot Noord-Korea, van Bollywood tot de Ierse Pub, van Gamelan tot Punjab percussie, van Aviv Geffen tot Bouba Cissoko, van Miss Pooja tot Nelly Furtado, van Wes tot Clouseau, van Sam Mangwana tot Shabba Ranks.
Geen multiculti bedoeling maar gewoon een deksels muzikaal experiment.
Enfin, luister zelf maar!

Theme song: Gustav Holst & Hayley Westenra - World in Union

Spotify playlist: All Over The World by Q & Z