Design19/3/2013 20:25

responsive

De opmars van smartphones in de periode 2007-2013 is groots geweest. In deze periode is de smartphone mainstream geworden en heeft firestarter Apple voormalig marktleider Nokia compleet van de map geveegd. Met de smartphone kwam evenredig de opkomst van mobiel browsen, wat tot pakweg 2008 ongemakkelijk en traag was. Zowel de verdere penetratie van breedband, glasvezel en 3G netwerk als de revolutie van de smartphone devices brachten daar verandering in. Smartphones zijn gemeengoed geworden en niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven.

Mobiele hype
Het is dan ook niet verwonderlijk dat er een hype ontstaat omtrent de zogenaamde massale overname van mobiel internet ten opzichte van desktop internet. Het web is bezaaid met orakels die denken dat er een mobiele apocalyps gaat plaatsvinden waardoor de PC compleet geannihileerd wordt. Neem hostingboer 34SP.com, producent van deze infographic met "The takeover of mobile internet" als titel. Op Peter R de Vries-achtige wijze maakt men bombarie over deze ogenschijnlijk beste infographic van het jaar. Feit is dat ze geen overtuigende cijfers laten zien over pageviews, enkel groei en verkoopcijfers. Neem Mobile First evangelisten. Mobiel zou centraal moeten komen te staan in het ontwerpproces. Omdat mobiele verkopen groter zijn. Omdat mobiel sneller groeit. Omdat men maarliefst meer dan een half uur per dag mobiel internet. Allemaal aankondigingen die volgens de hypers de totale overname van mobiel internet beargumenteren.

 

Desktop 92% in Europa
Tot zover de revolutie. Men is aan het doorslaan. Men liniair extrapoleert de doorbraak van smartphones in de achterliggende periode, trekt dit door tot 2015 en voilà, leve de dictatuur van de smartphone. De realiteit is anders. De smartphone nadert zijn rijpe volwassenheid in de productlevenscyclus. In de volksmond zeggen we nu dat "iedereen er een heeft". Het CBS stelt dat 6 op de 10 internetters nu ook mobiel is, dus er zit nog wel wat groeipotentie in.
Maar nu pakken we de cijfers van 2013 er eens bij. Geen verkoopcijfers of groeicijfers want dat zegt helemaal niets behalve korte termijn trends of een appels en peren grafiek. Keiharde pageviews daar gaat het om. Structurele cijfers over gebruik. Statcounter geeft een verhouding van 92-8 desktop-mobiel aan in Europa en 89 - 11 in Nederland.

mobiel-vs-desktop


ComScore schetst een vergelijkbaar beeld door desktop, mobiel en tablet tegen elkaar af te zetten. En ja, Nederland gebruikt dus nog altijd voor 87% de desktop. Mobiel 7% en tablet 6%. Dat zijn nou niet bepaald tekenen van een totale overname.

European-Digital-Media-Use-Europe-s

 

Het meest voor de hand liggende bewijs dat mobiel helemaal niet zo dominant is is een taartdiagram uit Google Analytics over het websitebezoek van deze site. Ook hieruit blijkt dat de overgrote meerderheid vanuit desktop apparaten komt, met name van hoge resolutie schermen.

GA-zmv4s

 

Desktop First
Op basis van de hedendaagse statistieken is het dus onjuist om te claimen dat Mobile First geldt in het ontwerpproces. Gemiddeld 94% van de bezoekers in Nederland (ComScore) komt namelijk niet van de smartphone vandaan. Het hangt natuurlijk af van het type toepassing. Zo zullen social media tools (neem Facebook) vaker mobiel worden gebruikt en corporate websites relatief vaker op een desktop. Maar overall is desktop leading en blijft desktop leading. Ik zei het in mei vorig jaar en nu weer. Gewoonweg omdat het ergonomischer is. Het is bijzonder tegen de hype in, maar Desktop First makes sense.

 

Responsive, adaptive
Ontwikkelaars en marketeers vinden responsive design hot. Overal je website kunnen laten zien op welke resolutie dan ook. Het is ook nice to have. Maar het zorgt wel voor een extra kostenpost van pak 'm beet 30 tot 50% van het ontwikkelbudget. En dat voor zo'n 6% van de bezoekers. Bezoekers die je ook tegemoet kunt komen met een separate mobiele versie of een app, wat vaak nog goedkoper is. Zo heeft AH.nl zijn volledig responsive website op de schop gegooid en specifiek onderscheid gemaakt tussen mobiel (Appie) en desktop (AH.nl). Ongetwijfeld vanwege de kosten en de nadelen in user experience van één complete responsive oplossing.

 

Breedbeeld
De revolutie van breedbeeldschermen wordt in alle mobiele heisa onderbelicht. Meer dan de helft van de monitoren is tegenwoordig groter dan 1280. Dat betekent dat het grid systeem voor 1024 resoluties (960.gs) geen soelaas meer biedt voor een significante groep bezoekers. Het moet dus vooral groter in plaats van kleiner. Hoe gaan we om met 24" schermen? Alleen al 1920 X 1080 wordt even vaak gebruikt als de alle mobiele resoluties bij elkaar. En groeit harder dan mobiel.


Gebruikersonderzoek
Mobiel internet en responsive design worden kortom gehypet. Er moet natuurlijk rekening gehouden worden met het veranderende landschap van devices. Maar weloverwogen en niet klakkeloos omdat de hype het zegt. Uit statistisch gebruikersonderzoek in bijvoorbeeld Analytics kun je gemakkelijk per online toepassing een overzichtje resoluties toveren. Voor het platform Kameleon waar we nu mee bezig zijn focussen we dan ook eerder op hogere resoluties (neem het 1140 grid) dan op lagere. Op basis van rationele keuzes.

Voor de hypers en responsive evangelisten in deze wereld: doe maar gewoon.

ZMV427/2/2013 14:29

portfolio

ZMV4 is weer helemaal up to date.

 

Portfolio
De portfolio bevat 11 nieuwe projecten, chronologisch: Orkla Intranet, Willemsen Sport, Knapzak, Routesinbrabant.nl, CleverCow, Thevelvetlab.com, Kinkelder Knowledge Base, KLM Cityhopper, VVV Den Bosch App, Cor Unum en Hendriks.

 

About
Na vijf jaar in dienst van internetbureau Digibiz zijn we nu bezig met de ambitieuze start-up Kameleon. Meer info

 

Homepage
Her en der zijn de links en logo's aangepast.

Muziek6/11/2012 8:04

allovertheworld

Q & Z hebben dit keer letterlijk een horizon verbredende playlist samengesteld. Met "All Over The World" duiken we alle hoeken van de wereld in. Een immense diversiteit aan stijlen, talen en culturen is ontstaan. Alle staten die de aardkloot bekend is zijn ingeschaald. Op basis van inwonertal krijgen alle landen 0 tot 6 tracks.

 

De schaalverdeling voor de landen:
0 - 500.000  = 0 track (enkele uitzonderingen)
500.000 - 5.000.000 = 1 track (oa Ijsland, Ierland, Libanon)
5.000.000 - 10.000.000 = 2 tracks (oa Servië, Somalië, Zweden)
10.000.000 - 40.000.000 = 3 tracks (oa Nederland, Canada, Australië)
40.000.000 - 100.000.000 = 4 tracks (oa Argentinië, Duitsland, Egypte)
100.000.000 - 1.000.000.000 = 5 tracks (oa VS, Bangladesh, Brazilië)
> 1.000.000.000 = 6 tracks (India, China)

 

Download hier de schaal met landen en tracks (XLSX)


Volgens deze schaal zijn er ongeveer 500 tracks mogelijk. Wij hebben er 300 verzameld. Van Canada tot Nieuw Zeeland, van Groenland tot Antarctica, van Ijsland tot de Malediven, van New York tot Ulaanbaatar, van country tot zigeunerdisco, van Bachata tot Soukous, van de Himalayaanse panfluit tot de Nigeriaanse Biram, van Hava Nagila tot de Lambada, van Mongoolse keelzang tot Zwitsers gejodel, van Mannenkoor Karrespoor tot de Baha Men, van Cheb Mami tot Paolo Conte, van Michel Teló tot Jacky Chueng, van O-Zone tot Psy, van Rihanna tot Tarkan, van de Mekong tot de Amazone, van Tinariwen tot the Dubliners, van Allah tot God, van het Vaticaan tot Saudie Arabië, van de Sahara tot de Atacama, van de Champs Elysee tot de Pyramide van Gizeh, van Iran tot Noord-Korea, van Bollywood tot de Ierse Pub, van Gamelan tot Punjab percussie, van Aviv Geffen tot Bouba Cissoko, van Miss Pooja tot Nelly Furtado, van Wes tot Clouseau, van Sam Mangwana tot Shabba Ranks.
Geen multiculti bedoeling maar gewoon een deksels muzikaal experiment.
Enfin, luister zelf maar!

Theme song: Gustav Holst & Hayley Westenra - World in Union

Spotify playlist: All Over The World by Q & Z

24/10/2012 15:49

endowment

Psychologen (oa Kahnemann) hebben in 1990 onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat mensen die in het bezit zijn van een product bevooroordeeld zijn ten opzichte van vergelijkbare producten.

Iemand die in het bezit is van Product 1 heeft een voorkeur voor Product 1 boven Product 2. Terwijl dezelfde persoon juist Product 2 zou selecteren als hij niet vooraf beïnvloed was. Dit patroon is bijvoorbeeld bij machines van Apple vs Microsoft goed te herkennen, waarbij gebruikers vaak in de safe zone blijven zitten.
Kenmerkend daarbij is de "aversie tegen verlies": het feit dat mensen verlies veel zwaarder wegen dan een de waardestijging. De onderzoekers noemen dit het Endowment Effect.

 

Websites
Ook voor websites geldt dit principe. Ondernemers met een bestaande website zijn lastiger over te halen tot een nieuw design dan ondernemers zonder website (unendowed). Ondernemers met een bestaande corporate identity en / of een website kijken bij een redesign als eerste wat er allemaal volgens hen niet goed is gegaan. Het referentiekader geldt voor de ondernemer als uitgangspunt, als richtlijnen waaraan het nieuwe product zeker zal moeten voldoen. Elk aspect in het nieuwe design wat daaraan afwijkt weegt zwaarder dan mogelijke extra's dat het heeft.

Aversie tegen verandering: Facebook
Toen Facebook in 2011 het nieuwe profiel, Timeline en Spotify Social lanceerde waren gebruikers in eerste instantie not amused. Een nieuwe interface, alles staat op een andere plek, nieuwe functies, andere interactie. De negatieve commentaren vliegen voorbij in de eerste dagen. Mensen reageren als een kat die
nieuw voer krijgt, ze moeten er niks van hebben. Veel andere opties zijn er niet. Even een paar dagen geen Facebook. Na verloop van tijd went de nieuwe indeling en langzamerhand ziet men steeds meer de voordelen van het redesign. En uiteindelijk is men er weer 100% thuis. Tot de volgende update. Bekijk het verloop van het design op lange termijn en concludeer zelf de voordelen.

 

facebook-l

Facebook 2010 (links) en 2011 (rechts)

 

NOS
NOS.nl kende eind 2009 een compleet redesign met een minimalistisch, wit ontwerp dat de nadruk legt op content: video, persberichten, dossiers. Bezoekers wisten niet wat ze zagen. Smaakloos, kleurloos, maar oké hij werkt wel handig. Een half jaar later weet men wel beter. De website zit beter in elkaar dan die van
menig concurrent en het witgebruik straalt rust en neutraliteit uit.

 

nos-l

NOS in 2009 (links) en vanaf eind 2009 (rechts)

 

Veilingdeurwaarder
De nationale vergaarbak voor executieveilingen, kende eveneens een grondig redesign in 2009, gecoördineerd door Digibiz. Usability, design, interactie werden verbeterd en nieuwe functies werden toegevoegd. Sommige vaste bezoekers vonden het redesign in beginsel één pot nat. Veilingdeurwaarder ontving negatieve feedback op de aanpassingen in het ontwerp. Of we niet terug naar het oude konden. Inmiddels zijn we een aantal sprints verder en weet men niet beter dan dat dit het vertrouwde Veilingdeurwaarder.nl is.

 

vdw-l

Veilingdeurwaarder in 2008 (links) en 2009 (rechts)

 

Slow en fast innovators
Bedrijven als Marktplaats.nl en NU.nl lijken het endowment effect te allen tijde te willen voorkomen door decennia lang hetzelfde design aan te bieden. Het wekt een bepaalde vorm van vertrouwen bij de gebruikers. Maar de adoptie bij de unendowed, bijvoorbeeld jongeren, is wellicht een stuk lastiger omdat ze gewoonweg een stuk achterlopen in de ontwikkeling en deze mensen niet bevooroordeeld zijn. Wehkamp.nl schudt periodiek een compleet redesign uit de mouw, terwijl concurrent OTTO 5 jaar doet met een design. Voor beide manieren valt wat te zeggen.

 

Designers
Een designer van internettoepassingen krijgt bij gevestigde bedrijven met een website te maken met het endowment effect. Bij elk project is het weer een nieuwe uitdaging om de "willingness to pay" optimaal te maken. En daarbij geldt dus vanzelfsprekend dat het overtuigen van endowed klanten een grotere prestatie is dan het overtuigen van de unendowed.

 

21/5/2012 16:44

tvl

De afgelopen maanden is met man en macht gewerkt aan een geavanceerde webshop met luxe, zelf te ontwerpen designmeubelen. Thevelvetlab.com gaat mode en interieuraccesoires verkopen met "Royal Dutch Velvet" afwerking.

 

Design
Het ontwerp van de site is een kleurrijke mix van branding design (het merk), UX design (de shop), productdesign (de werkelijke producten) en 3D design (de gesimuleerde producten). De strakke, gebruiksvriendelijke online identity vloeit voort uit de door Back to Back ontworpen corporate identity. De designers van Thevelvetlab hebben zo'n 25 producten ontworpen, waaronder stoelen, low loungers, lampen en tassen. De klant kan zelf zijn eigen product ontwerpen met behulp van realistische 3D modellen door een bij zijn interieur matchende velvet te selecteren. De velvets zijn te "proeven" in de sample service, het velvet-archief.

 

Conversie
Aangevuld met een verzorgde fotogalerij en The Lab zet Thevelvetlab.com in samenwerking met Digibiz een bijzondere, innovatieve shop neer waarbij conversie centraal staat. De online marketing gaat nu van start op het moment dat Thevelvetlab gaat beginnen met het verkopen van designproducten.

 

Bezoek de shop hier: www.thevelvetlab.com

editor-explanation-s

Internet14/5/2012 16:44

bw2

Binnen enkele weken zal Chrome 's werelds grootste browser zijn op basis van marktaandeel. Firefox werd in november 2011 ingehaald en 18 maart 2012 was de eerste dag dat Chrome wereldwijd meer gebruikt werd dan Internet Explorer.

Daarmee beslecht Google de 10 jaar lopende Browser War II in het voordeel van de watervlugge WebKit browser Chrome. Een bijzondere prestatie aangezien Chrome pas in 2008 werd geïntroduceerd. In 2002 was Internet Explorer (IE) nog oppermachtig met 96% marktaandeel nadat het de koppositie in 1998 overnam. Netscape werd vervolgens compleet van de kaart geveegd in Browser War I eind jaren 1990. Een 14 jaar lange hegemonie van Microsoft volgde.
Totdat Google mee ging doen.

 

Chrome
Het merk Google heeft ongetwijfeld een grote rol gespeeld bij het bereiken van de status als marktleider. Google's zoekmachine staat bekend als snel, betrouwbaar, handig, intelligent, gebruiksvriendelijk, minimalistisch. Precies wat je in een browser ook zoekt. Google begreep dat goed en ontwikkelde een browser die automatisch updates doorvoert zonder de gebruiker lastig te vallen. Hij is in vele opzichten sneller dan de rest, en respecteert de actuele webtechnologieën, zoals CCS3 en HTML5 . Microsofts logge versies van IE doen dat niet, of in mindere mate.

De teloorgang van IE
IE 6 en 7 zijn een blok aan het been voor ontwikkelaars die webtoepassingen backwards compatible moeten maken. Inmiddels is het gecombineerde marktaandeel van deze twee versies van IE 2,3% en dalende, wat dekking voor een standaard website overbodig maakt en een pak van het hart is voor de doorsnee front-end developer. De reden dat versies van IE zo lang doormodderen is dat bedrijven meestal geen zin hebben om flinke investeringen te doen voor een browserupdate. De browser zit vast in de IT-infrastructuur van het leeuwendeel van de bedrijven wereldwijd. De infrastructuur gaat vaak 5 a 6 jaar mee. Een nieuwe versie betekent een investering van duizenden euro's omdat veel werkplekken nog fat clients hebben, waardoor de systeembeheerder telkens herinstallaties moet uitvoeren en beveiligingsinstellingen moet aanpassen.

 

Microsoft zal het niet toe willen geven, maar IE loopt twee jaar achter op de concurrenten Firefox en Chrome, zo stelt Mozilla in 2011. Maar het is niet louter misère voor Gates en consorten. Zij hebben tenslotte het bedrijfsleven nog altijd in hun zak met Windows, Office, MSSQL en de nodige zakelijke ERP-oplossingen zoals Dynamics. Het houdt IE ook nog populair bij bedrijven.

Usability
Firefox is van oudsher heel handig in het gebruik van plugins. Het maakte de browser populair bij ontwikkelaars en IT-ers. De usability was van een andere, betere aard dan die van IE. Firefox was met versie 2 (2006) de eerste grote browser die tabs gebruikte. Chrome zette in 2008 een less-is-more browser neer met enkel een adresbalk en een handjevol knoppen. Op het eerste gezicht oogde hij wat kaal, maar eenmaal eraan gewend bleek dat je eigenlijk helemaal niets miste. Sindsdien zijn browsers alleen maar verder uitgekleed in het design, om zo meer ruimte te bieden voor webpagina's zelf. IE 9 is eigenlijk een afgeleide van design en navigatiepatronen van Firefox en Chrome. Zonder deze laatste twee browsers zaten we nu waarschijnlijk nog steeds met een tjokvol Microsoft menu.

Mededinging en de genadeknap
De Europese mededingingsautoriteit (onze eigen Neelie Kroes) heeft in 2009 een klacht van Opera ontvangen over de in Windows ingebakken monopoliepositie van Microsoft's IE. Via een schikking is Microsoft sindsdien verplicht om de gebruiker zelf de keuze te geven voor welke browser hij wil gebruiken. Een dodelijke zet blijkt nu. IE is al jaren bezig met het inleveren van marktaandeel. Microsoft heeft teveel beren op de weg om het tij te kunnen keren. Niettemin is het slechts een kleine aderlating voor Microsoft, aangezien Windows, Office en bedrijfsapplicaties veel belangrijker zijn in het businessmodel van de Redmonders.

 

Mobiele browsers
Zieners die in de hevigheid van de app-hype denken dat mobiele browsers het uiteindelijk gaan overnemen hebben het overigens bij het verkeerde eind. Mobiel browsen zal altijd secundair blijven, gewoonweg omdat het comfort van de desktop nog te groot is ten opzichte van de touchscreens. Dat is ook af te lezen aan de statistieken, waar Safari ondanks de gigantische explosie van iPhones en iPads tot dusver een schamele 7% heeft (waarvan 4 a 5 % iMac).